søndag 14. november 2010

Blomkålsuppe



Her kommer en oppskrift på hjemmelaget blomkålsuppe! :) Oppskriften fant jeg inne på klikk.no/mat


Til 4 personer.

2 stk middelsstort blomkålhode
5 dl vann
1 ts salt
5 dl grønnsakkraft eller kyllingfond fra glass, ev konsentrert kyllingkraft fra flaske eller buljongterning + vann
3 ss hvetemel
salt
pepper
1,5 dl matfløte eller crème fraîche
persille

Slik gjøres det:

Skyll og del blomkålen i buketter. Skjær av og finhakk de grove stilkene og bladene. Del blomkålbukettene fra det ene hodet opp i mindre buketter og kok disse i lettsaltet vann i ca 1 min. Avkjøl raskt i kaldt vann. Disse små bukettene skal brukes i suppen ved servering.

Hell kraften i kokevannet og legg i stilkene, bladene og resten av bukettene og la koke under lokk i ca 20 min til alt er mørt. Mos stilken og bladene med en stavmikser eller i en foodprocessor. Tilsett crème fraiche, kok opp og jevn med hvetemel rørt ut i kald kraft eller fløte og la suppen småkoke uten lokk i ca. 10 min. Smak til med salt og pepper.

Sil ev suppen før servering.

Tilsett blomkålbukettene rett for servering. Jeg liker best helt kremet suppe, så jeg brukte stavmiksenen og finmoste nesten all blomkålen. Varm opp suppen, og strødde over litt persille før servering.

Serverer suppen med ett godt brød.

Velbekomme!

Tips: Suppen kan lages uten hvetemel ved å la suppen koke inn med fløte eller crème fraiche eller den kan jevnes med maisennamel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails