mandag 13. februar 2012

"Gamledags" eplekake

Dette er i mine øyne en skikkelig god gammeldags eplekaka som kun bestemødre kan lage!
I anledning morsdagen og min fars bursdag idag, så falt valget på et eplekake siden min far elsker eplekake!


<>


12 porsjoner:

 
  • 4 stk Eple
  • 4 ss Sukker
  • 2 ss Kanel
  • 200 gram Smør
  • 200 gram Sukker
  • 4 stk Egg
  • 1 ts Bakepulver
  • 170 gram Hvetemel
  • 2 ss Perlesukker
  • 0,5 ss Myk plantemargarin

Slik gjøres det:

Skrell eplene og fjern kjernehuset og del dem i tynne båter.
Jeg bruker en epledeler jeg har kjøpt på rema 1000,


og skreller eplebåtene etterpå


og deler så hver eplebåt i 2.


 Tilsett litt sukker i en pose


og kanel,


Ha eplebåtene i plastposen,

 

rist godt slik at sukker og kanel blir godt fordelt på eplebåtene.


Forvarm ovnen til 180 ºC.

Ha smør i en bolle,


og tilsett sukker .





Pisk det lyst og luftig med en kjøkkenmaskin.
 Tilsett eggene, et om gangen, og pisk godt mellom hvert egg.


Sikt mel og bakepulver over røren


og vend det forsiktig inn i deigen.


Fordel halvparten av røren jevnt i en rund kakeform, 24 cm i diameter.


Stikk halvparten av eplebåtene med den tynne siden ned i deigen.



 Fordel resten av deigen i formen


og stikk de resterende eplene med den tynne siden ned i deigen.



 Strø til slutt over et jevnt lag med perlesukker.


 Stek kaken midt i ovnene ved 180 ºC i ca. 50 min.


 

Typisk så ble kameraet strømtomt når jeg skulle ta bilde av en kakebit, så da ble det med mobilkamera i dålir belysning. Beklager det!




12 kommentarer:

  1. Nå ble jeg sulten - men jeg har en ostekake hjemme - som ble laget på impuls i går. Fnis. Klem

    SvarSlett
  2. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
  3. Katrine Anita : hehe, ja det ergøy med inpuls baking...hehe ;)

    Magne: Åh så utrolig gøy! :D Tusen takk:)

    SvarSlett
  4. Er så utrolig svak for eplekake. Skal definitivt prøve ut denne i vinterferien.

    SvarSlett
  5. Velfortjent med dagens leserinnlegg :D

    Kaken så kjempe god ut :) mums, mums

    Ønsker deg en fin søndag! <3

    SvarSlett
  6. Det så godt ut, eplekake er vel noe av det beste som fins av kake :)

    SvarSlett
  7. Den skal prøves, så god ut :-D

    SvarSlett
  8. tusen takk for det! :)
    Ja, denne eplekaken er så deilig :)

    SvarSlett
  9. Vilken rolig äppelskärare! Har inte sett en sån förr!

    SvarSlett
  10. Jenny: har du ikke sett slik før? Man får tak i slik på de fleste daglivare butikker! :)

    SvarSlett
  11. Den beste oppskriften, har bakt denne i flere ti-talls ganger. Anbefales!

    SvarSlett

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails