søndag 16. mai 2010

Lime Cheesecake


<><><>Håper dere alle får en super 17 mai <>
feiring!!
     










I år tenkte jeg at jeg skulle lage noe annet enn oreos kaken til 17 mai, så i år ble det lime ostekake på meg. Dette er første gangen jeg har laget en ostekake som skulle stekes, og jeg må si jeg ble ganske fornøyd med resultatet


Oppskriften fant jeg inne på www.detsoteliv, men oppskriften var sitron, men jeg har med hell byttet ut med lime.




Ingredienser:
Kakebunn:
200 g Digestive kjeks
75 g smør
0,5 dl sukker

Ostefyll:
300 g kremost (Philadelfia)
2 dl sukker
3 egg
1 ts vaniljesukker
3 dl seterrømme
2 store og saftige lime
 


Slik gjøres det:

Knus kjeksen (dette gjøres enkelt i morter, i food processor eller ved å ha kjeksen i en plastikpose og kjevle over).

Bland kjekssmulene med sukker
smeltet smør.
Bland alt godt sammen.

Trykk fyllet i en kakeform.


Sett formen i kjøleskapet mens du lager ostefyllet.

Ha kremosten i en bolle,

 tilsett så sukker

og egg

og miks til en jevn masse.

Tilsett vaniljesukker

og seterrømme

og pisk videre til blandingen er luftig og helt klumpfri.

Riv skallet av limene

 og press saften ut av begge limene.

Rør i revet skall
og presset saft fra limene.
Bland sammen.

Hell ostemassen forsiktig over kjeksbunnen i kakeformen.


Stek kaken på rist på nederste rille i ovnen ved 160°C i 1 time.

Slå av ovnen

og la kaken stå i ettervarmen i ovnen til ovnen er kald. Ta kaken ut av ovnen og sett den i kjøleskapet over natten.


Løsne kaken forsiktig fra formen med en skarp kniv. Løft den ut av formen og dra av bakepapiret. Sett kaken på et passende kakefat, eller stek kaken på fatet, slik som jeg har gjort her. Bare husk å sjekke at fatet tåler varmen.

4 kommentarer:

  1. Mmmm, jeg simpelthen eeeelsker ostekaker :)
    Og, på Det Søte Liv er det nå masse fristelser da. (Islandskake derfra skal serveres her i morgen;))
    Ønsker deg en koselig 17.mai-feiring.
    PS: Hvordan går det med scrappingen?

    SvarSlett
  2. Denne såg kjempegod ut:o)
    Vi har 17 mai feiring i grendahuset, og eg har lovd å levere kake...Så no står det sjokoladelangpannekake i ovnen.
    Ynskjer deg ein fin 17 mai!!

    SvarSlett
  3. Nam, den såg god ut snuppa!! Ostekake er en sikker vinner! Morsomt du nevnte oreokaka, for det er blant annet den som blir servert hos mamma i dag! Dog vi har vel aldri hatt den en 17 mai før tror jeg, for vi er ganske ferks på Oreo kake laginga!
    Ha en flott 17 Mai feiring!! Hipp Hipp Hurra!!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for det alle sammen :)
    Ha en super 17 mai feiring:)

    SvarSlett

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails