tirsdag 7. desember 2010

Jødekaker jula 2010

Idag ble det jødekaker som jeg laget til julebaksten! :) Det er første gangen jeg lagde disse.
Denne oppskriften fant jeg også på det søte liv 
Denne oppskriften er det tradisjonelt å lage som rundinger, men jeg syntes hjerter og stjerner hører julen til, så jeg lagde både hjerter, stjerner og rundinger.

Ingredienser:
375 g hvetemel

½ ts hornsalt

250 g smør

125 g sukker

1 stk. eggeplomme

Pynt:
1 stk. sammenvispet egg

50 g hakket mandler

3 ss perlesukker

1 ss malt kanel

Slik gjøres det:

Bland mel og hornsalt godt.
Smuldre smøret i melet,
og elt deigen lett sammen med sukker
og eggeplomme.
Elt deigen godt sammen.
Mel bakeunderlaget, og kjevl ut deigen tynt, ca 2 mm tykk,
og stikk ut kaker.
Bruk gjerne et glass til å lage rundingen og pepperkakeformer til hjertene og stjernene. Legg kakene på en stekeplate med bakepapir.
Bland sammen pynten i egg glass el.
 Pensle kakene med sammenvispet egg,
 og dryss over en blanding av mandler, perlesukker og kanel.
Stek kakene på 175 °C i ca 10 minutter.


Jippy, nå er det bare 17 dager til jul!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails