søndag 11. april 2010

Grove rundstykker


Idag fikk jeg så utrolig lyst på eggerøre med nystekte rundstykker til. Så da tok jeg meg en tittetur på nett og fant en oppskrift jeg ville prøve ut. Valget falt på disse rundstykkene som jeg fant inne på denne bloggen:
Trines mektige matblogg

Her kommer oppskrift på raske og gode rundstykker, som er veldig godt egnet i lunsjboksen.
! Til ca 32 rundstykker trenger du:


4 ss smør, smeltet

5 dl lunken lettmelk

2 dl lunkent vann

50 gram gjær

500 gram sammalt hvete, grov

500 gram hvetemel

1,5 ts salt

Slik gjøres det:
Smelt smøret.

Rør gjæren ut i det lunkne vannet

og tilsett deretter melk, smør og salt.

Ha i mesteparten av melet, både sanmalt hvete


og hvetemel


og kjør deigen i kjøkkenmaskin i ca 10 minutter til den blir fin og smidig.

Tilsett eventuelt resten av melet, men pass på at deigen ikke blir for fast.

La deigen heve under plast i ca 30 minutter.


Elt deigen med litt mel.
Del opp i ca 32 emner og trill boller som du legger på bakepapirkledt stekeplate.

 Dekk med plast og la etterheve i ca 30 minutter.

Pensle med melk og strø på litt grovt mel el.

 Snitt toppen med en skarp kniv og stek ved 225 grader i ca 12-15 minutter.

 Avkjøles på rist.

Serveres lunke med godt smør og godt pålegg

3 kommentarer:

  1. Namnamnam, nystekte rundstykker er kjempegodt! :) Håper det smakte :)

    SvarSlett
  2. Heihei :-) Jeg prøvde meg på disse i dag og har et par tips og komme med.

    Hvis du koker opp vannet og blander det med kald melk, blir blandingen akkurat passe varm.

    For å få skikkelig grove rundstykker, brukte jeg finmalt sammalt hvete, i stedet for hvetemel og grov sammalt hvete.

    De ble skikkelig gode :-)

    SvarSlett

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails