lørdag 21. april 2012

Indisk inspirerte kyllingkaker alà mat på bordet


Denne oppskriften fant jeg på den flotte bloggen mat på bordet som jeg har lengtet etter å prøve ut..

Men har ventet på at koriander-urten min skulle bli stor å fin først.
Så endelig vart den blitt stor nok, så da var det endelig indisk inspirerte kyllingkaker på menyen idag!
Og dette var skikkelig godt!

Masse smak, og neste ganske skal jeg ha i enda litt mer cayennepepper. Jeg elsker spicey mat!

Dette kan være en perfekt middag, servert med en salat eller ris til.

Eller som en liten snack før middag eller kanskje en lett lunsj. Hvorfor ikke sende med en eller to i matpakka til barna dagen etter med litt råkost salat til. 


Du trenger til ca. 20 kyllingkaker

800g kjøttdeig av kylling eller kalkun
80g strøkavring
2ts garam masala
1ts spisskumin
1ts malt koriander
1/2ts salt
3 grønn chilli, finhakket
1/2 løk, finhakket
4cm fersk ingefær, skrellt og finhakket
30g fersk koriander, hakket (tilsvarer en stor bunt)

til steking
strøkavring
vegetabilsk olje

Ha alle ingrediensen i en stor bolle.


Bland alt godt sammen til en fast deig


Lag små kaker av deigen (jeg brukte min trofaste iskremskje for å lage like store kaker) og press begge sider av kakene i strøkavring. Kakene kan oppbevares i kjøleskapet til du skal steke de.


Ha vegetabilsk olje i en stekepanne (oljen skal dekke bunnen godt) og stek kyllingkakene 3-4 minutter på hver side til de er gjennomstekte.


De fikk visst litt forskjellige formen, men dette var jo første gangen jeg lagde dette og det smaker det samme :)


Server varme med spicy mango chutney, eller kanskje en annen god saus.  Eller spis de til lunsj - ha de i en varm pita brød med litt reven agurk og salat.


Server gjerne i barnebursdag istedet for pølser(dropp da cayennepepper hvis de er små)


 og la de dyppe i ketchup.


 Syntes det ble en god kombinasjon. 


NAM!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails