mandag 24. januar 2011

Verdens beste lavkarbobrød?

Jeg kom over en artikkel i en avis på nett om ei som har  funnet opp verdens beste lavkarbo brød. Lavkarbo er for di som vil spise lite karbohydrater i kosten sin og ikke kan bruke mel ol. Og dette brøder er både uten mel og gjær.

Jeg tenkte jeg måtte teste ut denne brødet.


Til 1 middelsstort brød trenger du:

INGREDIENSER
4 stk egg

1 ts bakepulver

bk crème fraîche

3 ss solsikkeolje

60 g kruskakli

40 g linfrø

50 g sesamfrø



FREMGANGSMÅTE

Ha eggene i en bolle.
Tilsett solsikkeolje
og Crème fraîche,
 

og visp alt sammen.

Bland alt det tørre sammen i en annen bolle.
Hell dette så oppi bollen med det våte.
Rør med en sleiv.

Vent med bakepulveret til slutt.
Ha røren i en medium stor brødform, som enten er smurt eller er dekket med bakepapir.Jeg bruker min silikonform, og trenger ikke bakepapir.
Stek på nederste rille i ovnen, i ca. 55 min avhengig av ovn, ved 180 grader. Avkjøl på rist.


Næringsinnhold per 100 gram (kilde: matvareguiden.no):

KJ: 1251,5

Kcal: 301,5

Fett: 24,7 gram

Protein: 12,4 gram

Karbohydrater: 3,9 gram


Konklusjon:

Ja, dette var ett meget raskt brød å blande sammen, men tok litt lang tid i ovnen. Men det ble ett bra resultat, brødet hevet litt, selv med bare bakepulver i deigen.
Smaken var ganske god, smakte ikke egg, selv om det var mange egg i. Er ganske så fornøyd med brødet og kommer til å lage det igjen!

1 kommentar:

  1. hihi, jeg har også bakt brød i dag - ikke lavkarbo da. Dette så interssant ut, kroppen min kunne nok trenge lavkarbo ;)
    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min!!!

    SvarSlett

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails