mandag 26. april 2010

Fiskeboller i karri -og løk saus


Idag stod det fiskeboller på menyen og da hadde jeg litt lyst til å prøve en litt ny variant enn den vanlige fiskeboller i hvit saus. Så da fant jeg en oppskrift i denne boka: Whenches beste fra god morgen Norge

Fiskebollene blir i den oppskriften servert med ovnsstekte rotgrønnsaker, men siden jeg ikke hadde det, så ble det raspet gulerøtter istedet, men neste gang skal jeg prøve med rotgrønnsaktene neste gang.

Til 4 personer trenger du:
1 boks fiskeboller i kraft
1 pk baconskiver uten svor
3 gulrøtter(raspet)
salt, pepper

Hvis ønskelig å lage rotgrønnsakene trenger du:
3 gultrøtter
2 skiver kålrot
1 løk
3 skiver sellerirot
salt og pepper
2 ss olje

Karri - og løksaus
1 stor sjalottløk
3 ss smør
2 ts karripulver
3 ss hvetemel
3 dl kraft fra fiskebollene
3 dl melk
salt og pepper

Slik gjøres det:

Rotgrønnsakene:
Rens og del grønnsakene i biter og legg dem i en ildfast form. Dryss over salg og pepper og vend inn olje. Stek i stekeovn ved 200 grader i ca 40 minutter, til grønnsakene er møre.

Og hvis du istedet har raspet gulrøtter som jeg har her:
Skrell gulrøttene og rasp dem:


Sett på poteter.



fiskebollene, Karri - og løksaus:

Finnhakk sjarlottløk.

Her bruker jeg min Aligator som ble kjøpe på Clas Olson, jeg elsker denne, Anbefales på det sterkeste. Jeg bruker den på løk, hvitløk, agurk, ja til å med pølser, skinke osv når jeg skal ha noe finkuttet i små terninger

Smelt smør i en kjele

og tilsett løk og surr til løken blir blank.

Varm kraft

og melk i en kjele sammen.


 Avrenn fiskebollene.

Tilsett karri i løken.

Og rør godt.

Dryss i melet,

 rør til en glatt masse og spe med varm kraft og melk.

 Kok opp under omrøring.
og smak til med salt og pepper.

Tilsett de avrente fiskebollene i sausen

 og la det trekke i 10 minutter.

Skjær bacon i små terninger

 og sprøstek dem.


Server med nykokte poteter, fiskeboller, raspet gulrot, karri - og løksaus og sprøstekte baconterninger på toppen!

Velbekomme!

2 kommentarer:

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails