mandag 19. april 2010

Kebab med tomatsalsa

Idag prøvde jeg ut en ny rett jeg aldri har prøvd før. Det er nemlig hjemmelaget "kebab". Og det falt virkelig i smak hos både meg og samboern min. Så dette kommer jeg absolutt til å lage fler ganger.

Serverte med hjemmelaget pitabrød som du finner oppskrift av her: pitabrød., eller server med ris eller couscous.
Selve oppskriften på kebab fant jeg inne på denne supre bloggen: trines mektige matblogg

Til to store og en liten trenger du:

Kebab

500 gram karbonadedeig eller kjøttdeig

2 sjalottløk, finhakket

3 hvitløksfedd, finhakket

1 1/2 ts revet fersk ingefær

1/2 ts salt

1/2 ts chilipulver

1/2 ts garam masala

1 knivodd kardemomme

1 ts sitron- eller limesaft

koriander eller persille, finhakket

Slik gjøres det:
Bland alle ingrediensene i en bolle

og bland godt sammen.
  Form til avlange kebab.

Stekes i stekepannen i ca 10-15 minutter, til de er ferdige.

Tres eventuelt på trespyd før servering.


Tomatsalsa

12-15 cherrytomater(gjerne røde og gule) eller 3-4 tomater, i små biter

1/2 rødløk, finhakket

1-2 vårløk, finhakket

1-2 ss sitronsaft

2 ss olivenolje

salt og nykvernet pepper

koriander eller persille, finhakket

Slik gjøres det:
Hakk alle grønnsakene fine

Bland sammen alle ingrediensene til salsaen

La den trekke minst en time før servering, slik at alle smakene får satt seg.

Til dette serverte jeg kebab sammen med tomatsalsa, hjemmelaget pitabrød og gresk dressing.


Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Høres absolutt ut som en god middag, den skal jeg prøve!

    SvarSlett
  2. Ja, det var veldig godt,så var der raskt å lage også:) Det som tok lengst tid var å bake pitabrødene, men de kan man jo bake på forhånd og ha i fryseren og bare varme de fra frosen tilstand i ca 5 minutter før kebaben er ferdige:)

    SvarSlett

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails