lørdag 13. mars 2010

Naan brød

Idag skulle jeg ha en indisk rett til middag, så da tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage mine egne naan brød, og det var både enkelt å lage og veldig godt! Fant oppskriften inne på: http://www.klikk.no/




INGREDIENSER


500 g hvetemel

1,5 ts bakepulver

1 ts salt

1 ss sukker

0,5 pk tørrgjær

3 dl yoghurt naturell

4 ss olje

1 stk egg


FREMGANGSMÅTE

Bland mel, bakepulver, salt, sukker og gjær i en bolle. Pisk egget. Ha i egg, olje og yoghurten og elt til en glatt deig. Ha eventuelt i litt mer mel.

Hev deigen til dobbel størrelse. Jeg lot den heve i 1 time denne gangen

Varm opp ovnen til maks temperatur og sett på grillelementet.La stekebrettet også bli skikkelig varmt.

Del deigen i åtte like store deler. Kjevle bitene runde eller pærefomede, omtrent en halv centimeter tykke (noen liker dem tykkere - du finner ut hvordan du vil ha dem).

Stek etter eller to av gangen. Legg de kjevlede leivene på det varme stekebrettet. Sett det inn i ovnen på øverste rille. Følg med hele tiden. Dersom de blåser seg opp så mye at brødene kommer i kontakt med grillelementet må du sette det på midterste rille.

Det varierer litt hvor lang tid de skal steke alt fra 3 til 8 minutter. Følg med! Ta brødene ut før de svir seg.

2 kommentarer:

  1. ooooo, ser jo stråledne ut! Ble de myke også? :-D

    SvarSlett
  2. ja, de ble kjempemyke!! :) Var utrolig flott å jobbe med denne deigen....kommer til å gjøre dette masse fremover :)

    SvarSlett

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails