tirsdag 30. mars 2010

Potetomelett med peperoni og aioli

Denne oppskriften prøvde jeg ut til middag idag, egentlig står det at den skal være til lunsj eller kveldsmat, men jeg laget en salat og grillede ostesmørbrød til så da ble det mettendes og godt!

Oppskriften er egentlig uten kjøtt, men for smaken sin skyld så tilsatte jeg noen biter med peperoni, men det er valgfritt. hovedoppskriften fant jeg i kokeboka rundt bordet, men har endret litt.

Her serveres det med aiolo dressing som du finner oppskrift på her, som kan gjøres i stand på forhånd.

8 posjoner:
4-5 poteter i skiver
1 liten squash eller erter, som jeg har brukt denne gangen, man tar det man har.
2 ss melk
salt og pepper
1 gul løk, i tynne skiver
5-6 egg
2 fedd hvitløk, hakket
2 ss olivenolje til steking
Salat etter ønske
2 loffskiver pr person
2 osteskiver pr skive

Slik gjøres det:
Varm olje i en stor stekepanne, og fordel potetskivene tett i tett over hele panna.

Legg ett lag med løk,

erter/squash, og hvitløk,

Og peperoni

og dryss litt salt over.

Fortsett å legge på poteter, løk, erter/squash og hvitløk til alt er fordelt. Stek ved middels varme til potetene er gjennomstekte, men ikke brune.

I mellomtiden pisker du eggene

 sammen med melk,
og salt og pepper,


 og litt cayennepepper, hvis du liker det litt sterkt.

Jeg tilsatte også litt gressløk fordi jeg liker det til egg.

Ta pannen av varmen, og tilsett eggeblandingen,

og rist lett på panna, å la det stå å hvile i 10-15 minutter.


I mellomtiden setter du i gang med å lage salat og Aioli hvis du ikke har gjort det allerede.

Sett pannen tilbake på svak varme, og stek til eggene begynner å gyllenbrune.

Når egget er stivt, kan du snu omeletten. 

 Hell omeletten på en stor talerken. Legg stekepanna oppå, og snu raskt, slik at omeletten kommer ned i panna, med den stekte siden opp.,

 og stek videre til omeletten har en fin brunfarge på undersiden.

Server med hjemmelaget Aioli, salat og ostesmørbrød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails