lørdag 9. oktober 2010

Gulrotkake

Jeg kom over denne oppskrift på gulrotkake, på denne flotte bloggen: trines mektige matblogg, som jeg har hørt så mye bra om. Så siden jeg skulle feire min bursdag, så valgte jeg å prøve ut denne kaken. Og den kommner jeg til å lage ofte, for den var namnam! :)

Bunnen:
3 store egg

2,5 dl matolje

350 gram sukker

2 ts vaniljesukker

2 ts kanel

1/2 ts muskat

1/2 ss natron

1/2 ss bakepulver

325 gram hvetemel

100 gram mørk kokesjokolade, finhakket

400 gram gulrot, revet

1 1/2 eple, revet


Ostekrem (obs, kan halveres!):

200 gram romtemperert smør

500 gram melis

400 gram romtemperert kremost, naturell

3 ss vaniljesukker

 Fremgangsmåte:


Sett ovnen på 180 grader. Pisk sammen egg,
sukker
  og olje
 til massen blir lys.


 Sikt i hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene og bland røren forsiktig sammen.
Hakk sjokolade.  
 Her ble eplefargen litt brun fordi jeg glemte ha over litt sitronsaft over eplene, som gjør at de ikke blir misfarget, men eplene smaker det samme for det.Riv gulrøttene (jeg pleier å rive ca halvparten på den fineste delen av råkostjernet, og den andre halvparten på den groveste delen). Skrell eplene og riv de også.
 Rør i hakket kokesjokolade.
 Vend inn gulrøtter og epler i deigen.
 Ha deigen i en liten, bakepapirkledt langpanne. I oppskriften anbefales en form på ca 20x30 cm. Jeg brukte en form som måler 22x32 cm, og det fungerte veldig bra. Stek kaken på rist midt i ovnen på ca 180 grader i ca 60 minutter. Sjekk med kakenål! Min kake var perfekt etter 60 minutter, men her lønner det seg å følge med mot slutten.
 Avkjøl kaken i formen.
 Mens kaken avkjøler seg lager du ostekremen.

Rør sammen romtemperert smør 
og melis
 
 til ostekremen.


Pisk deretter inn romtemperert kremost
 
 og vaniljesukker.



 Hvelv den ut og fjern bakepapiret. Sett kaken på et egnet fat.
 Bre ostekremen over den avkjølte kaken, og kaken er klar til servering!Jeg halverte mengden ostekrem, og synes det var mer enn nok. Men faller du for fristelsen til å lage hele porsjonen så har jeg full forståelse for det, for ostekremen er KJEMPEGOD!


Gulrotkaken kan fryses.


Velbekomme!

1 kommentar:

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails