tirsdag 23. februar 2010

Pinnekjøtt alà Helstrøm

Jeg hadde kjøpt en ekstra pakke med pinnekjøtt som jeg hadde i fryseren som jeg måtte prøve en dag.
Og før jul så gikk det noen episoder med Helstrøm feirer jul, hvor han lagde forskjellig tradisjonel julemat, deriblant pinnekjøtt. Og denne metoden hadde jeg aldri prøvd ut før, men det var absolutt den beste pinnekjøttet jeg noen gang har smakt, så heretter blir det kun Helstrøms måte å lage pinnekjøtt på.
Jeg fant oppskriftene på http://www.tv3.no/


Pinnekjøtt

(for 6 personer)

3 kg pinnekjøtt (saltet, røkt og tørket)

1 bunt persille eller gressløk

1 kvist timian

1- 1,5 kg kålrabi

500g smør

½ ts malt hvitt pepper

1 knivspiss kajennepepper

Div grønnsaker til Buljong:

3 stk. Gulrøtter

3 stk løk

½ selleri

1 stk purreløk

5 stk laurbærblad

15 stk einerbær

Slik gjøres det:

Pinnekjøttet må legges i vann og bløtes godt ut for å gjenskape kjøttets riktige struktur. Vi beregner fra tolv timer til et døgn i vann før sauen gjenoppstår.

Først lager vi en buljong. Vi kutter opp og renser løk, gulrøtter, purreløk og selleri. Sammen med laurbærblad, sort pepper, einebær, timian og en knivspiss kajennepepper legger vi dette i en kjele med 5 liter vann og lar dette koke en drøy time.

Deretter siler vi av, og så kommer selve sjakktrekket. Pinnekjøttet koker vi direkte i buljongen! Sørg for at alt kjøttet er dekket med veske. La dette koke i ca 1 1/2 time.

Kålrotstappe

Mens kjøttet koker lager vi stappe. Rens kålrabien og kutt den opp i terninger. Når den er ferdig kokt i saltet vann tar vi den varme kålrabien i en kjøkkenmaskin sammen med 250 g smør i terninger. Kjør dette til det er en fin purè og smak til med salt og pepper.

Saus
Til slutt er det sausen. Vi koker opp litt vann i en kjele og visper inn ca 250 gram smør. Litt etter litt. Til slutt visper vi inn hakket gressløk eller persille i sausen.

Drikke
For virkelig å følge Hellstrøms anbefalinger åpnet jeg en flaske Riesling, jeg drikker verken øl eller akevitt. Personlig synes jeg vinen var helt perfekt til kjøttet, tidligere har jeg drukket rødvin. Mannen min tok også et glass, men synes fortsatt øl og akevitt passer bedre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails