onsdag 3. februar 2010

Dvergenes muffins

En av de mest slitte kokebøkene i hyllen min er Mikke Mus kokebok, som jeg har hatt siden jeg var 8 år gammel. Det var takket være denne boke jeg oppdaget matlagingsinteressen min, og alle oppskiftene prøvd om og om igjen!
Her kommer det oppskrift på "Dvergenes muffins".


Denne oppskriften på muffins er enkel for barn å være med på å lage.

Oppskrift til 12 muffins:

50 g smør

1 dl sukker

1 egg

1 dl melk

3 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

2,5 dl hvetemel

12 papirformer

Slik gjør du:

Sett ovnen på 175 grader

Smelt smøret og la det avkjøle (eller bruk flytende Melange)

Ha smør og sukker i en bolle, rør godt med en tresleiv til det blir lyst og luftig.

Knekk egget mot kanten av bollen, rør godt sammen med det andre i bollen til det blir jevnt.

ha i melk, og sikt i mel, bakepulver og vaniljesukker, bland alt godt. Bland i det som er ønsket.

Sett papirformene i en langpanne. Bruk en skje og fyll formene halvfulle.

Stekes i nederste rille i ovnen i 15 minutter.

For å variere muffinsene, så kan det tilsettes forskjellige ting.

Her er dvergenes favoritter:

Lystig: 1 dl revet kokesjokolade blandes i deigen.

Dopey: Knus 8 pepperkaker og bland dem i deigen.

Prosit: 1dl rosiner blandes med litt hvetemel og blandes deretter i deigen.

Sinnataggen: Bland 1/2 dl hakkede nøtter i deigen.

Blygen: Ha deigen i formen som beskrevet i oppskriften. Ha så i 1/2 ts syltetøy i hver form. Ta det syltetøyet du liker best.

Brille(som også er min favoritt): Bland 3 ss peanøttsmør i deigen.

Trøtten: Bland 1/2 dl kakao i deigen.

Ellers er det bare å ekprementere med all mulig, som for eksempel eple, dyppet i kanel og sukker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails