mandag 8. februar 2010

Kyllingbryst fylt med salami, mozzarella og løk

Denne nydelige retten fant jeg hos Toralf Bølgen & Trond Mois bok "Mat & Vin".

Til 4 porsjoner trenger du:


4 kyllingbryst

100 g italiensk salamipølse

1 løk

100 g mozzarella

2 ss hakket basilikum

olivenolje

salt og pepper

Balsamicosaus:

1 dl sukker

2 dl balsamicoeddik

1 ss smør

Dette gjør du:

Start med sausen. Smelt sukkeret til karamell og hell på balsamicoeddiken. Vær forberedt på at det freser. Kok sausen inn til den tykner. Avkjøl sausen litt og rør inn smøret.

Bruk en skarp kniv og skjær forsiktig en lomme i hvert av kyllingbrystene. Brett dem opp og fyll med

grovhaket salami, mozarella, basilikum og løk. Pakk godt sammen. Jeg brukte cocktailpinner for å holde kjøttet på plass.

Legg kyllingbrystene i en langpanne. Pensle med olivenolje og krydre godt med salt og pepper. Stek

 kyllingbrystene i ovnen ved 200 grader i 6-7 minutter. Bølgen og Moi mener at kjøttet skal være "rosa og

 saftig" når det serveres. Jeg er litt skeptisk til rosa kyllingkjøtt og prøvde derfor å steke kjøttet litt lenger (8-

9 minutter), men synes fortsatt at det var for rosa.. Her må du nesten bare prøve deg litt frem i forhold til hva du selv liker.

Tegn noen sirkler med balsamicosaus på hver tallerken. Skjær kyllingbrystene i to før du legger dem på.

Bølgen & Moi foreslår å servere med litt risotto, en salat eller noen smørstekte grønnsaker. Jeg laget et

enkelt tilbehør som jeg synes passet veldig godt, og som fremhevet de italienske smakene i denne retten. Jeg

fikk nemlig ikke brukt opp alt fyllet til kyllingen, så jeg fant 4 tomater, delte dem i to, la litt fyll på hver og

stekte dem i ovnen sammen med kyllingen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails